Tuesday

Ibu Muda


Assalamualaikum dan salam satu malaysia people !


*Sekadar gambar hiasan dari Cik Google

emm. ibu muda ohh ibu muda. emm. nowadays, banyak dah kan kaum hawa dah jadi ibu kann. tak kira lah umur kau tu berapa kan. bawah 18 ka atau atas 18 kann. banyak pula kann aku nie. tah kenapa tetiba aku terfikir pasal "ibu muda" nie. Ha'ah, tak salah lah jadi ibu. best kott. nanti ada budak cinonet panggil kau IBU. How sweet this. he he he. Siapa tak nak jadi Ibu kan. Aku nak !

memang banyak ibu muda sekarang, ada yang jadi ibu sebab terlanjur or memang dah sah nikah. maafkan aku ehh. ni apa yang aku terlintas dalam fikiran aku lahh. Alhamdulilah, yang dah sah nikah tu. memang kau dah sedia kan jadi seorang ibu. yang terlanjur tu ? kau dah sedia kah jadi seorang ibu muda kat anak kau tu ? bangun tengah malam awal pagi jam 2 macam tu. anak kau nanges sebab lapar nak menyusu, berak ka apa. anak kau tak nak tidur, tapi kau mengantuk macam mau pengsan. kau dah sedia ka ?

Jadi seorang ibu memang banyak pengorbanan. 24 hour kau kena mengadap anak. tapi ada certain ibu muda yang belum bersedia jadi seorang ibu banyak merepek dalam facebook . sebab ? semua pasal anak. bagus juga kann kau share pasal anak kau sihat, comel ka apa. ni tidak. kau post macam macam pasal suami kau lah. hal rumah tangga ni kena jaga. privasi laa. takkan kau nak semua orang tau keadaan rumah tangga kau kann. ha'ah, tau kau belum matang pun. umur baru setengah jagung dah ada anak. tapi tu jalan kau pilih. semua manusia di dunia ni memang melakukan kesilapan. tak ada yang sempurna, tapi tu semua dari diri kau sendiri. walaupun kau belum matang tapi kau ada akal fikiran. kau boleh fikir mana baik dan buruk. betul kann. maafkan aku, tak bermaksud apa apa pun.

kalau kau marah dengan suami atau orang lain, kau jangan lah lepas geram dengan budak cinonet yang comel tu. dia tak bersalah pun, dia tak faham pun. kau tak kesian kan anak ka. dia masih kecil, tak tahu apa apa. anak ni anugerah Allah yang terindah dari syurga. kau jaga lah baik baik semoga anak kau jadi seorang insan yang soleh dan solehah di dunia dan akhirat. ajar dia tentang agama. ramai pasangan yang dah nikah tapi tak di kurnia kan anak. untung lah kau kann senang senang ja dapat anak. bersyukur lah . apa yang penting kau kena move on. apa yang kau ada sekarang adalah anugerah. kau kena terima. Tu dah tanggungjawab kau sebagai seorang ibu.

Maafkan aku kalau aku salah okey ! chill. tak da kena mengena dengan sesiapa pun.

Oke, Have a nice day semua :)



ASSALAMUALAIKUM & SPREAD THE LOVE


No comments:

Post a Comment