Wednesday

Amalan Sedekah


Assalamualaikum dan hai semua !

Bismillahirahmannirahim,


"wahai orang orang yang beriman, belanja kan lah (di jalan Allah) sebahagian dari rezeki yang telah kami berikan kepadamu sebelum datang hari pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi persahabatan yang akrb dan tidak ada lagi syafaat. dan orang orang kafir itulah orang orang yang zalim - Al quran, surah al baqarah, ayat 254"



yah ! today aku nak cerita pasal amalan sedekah sebab berfaedah kan. kann. well, tadi aku balik dari kolej naik bas. kawan aku ada hal pula kan hang out dengan kawan dia lagi satu. so, aku senaman sikit jalan kaki pegi terminal bas. tak jauh pun. kalau kau laju jalan mengambil masa selama 10 minit. ehh ? ingat aku superwoman. ha ha ha. paling lambat punn 15 minit. tapi selalu nya cepat lah aku sampai kann sebab tak singgah singgah. aku malas nak singgah singgah kalau tak da urusan kann. baik aku pulang rumah, rehat kan dirii. ewah.

selalu nya kalau aku jalan kaki memang aku dah sedia duit dalam poket seluar atau baju. tak kira lah berapa kann. duit tu untuk aku bagi sedekah kat pak cik or mak cik yang ada di tepi jalan. atau pun yang ada minta sumbangan tu kan. ada kann. kalau tak pun kat kedai kedai yang memang dah sedia kotak sumbangan, tak pun kat masjid atau surau. yang penting kau ikhlas kan. In Sha Allah berkat dunia akhirat kita semua :) . Alhamdulilah, aku terjumpa mak cik yang selalu aku terjumpa bila aku jalan kaki kann. mak cik tu selalu berdoa, semoga ada rezeki untuk hari ni. So, aku bagi lah dekat mak cik tu then aku cakap kat mak cik tu. "Mak Cik, doa kan kebahagiaan dan kejayaan dunia akhirat saya ya mak cik". yang aku dengar mak cik balas "Amin". Ya Allah, on the spot mak cik ni Amin kan doa aku. Alhamdulilah. tak rugi kann. 

tak kira lah berapa kau bagi yang penting kau ikhlas nak tolong orang susah kann. kita jangan lah sombong bila kita berada di atas, sebab bukan selama nya kita berada di atas kan. kita akan jatuh juga. sebab tu sebagai persediaan, kita kena lah buat sesuatu yang berfaedah seperti bersedekah. kalau kau tak mampu pun bagi sedekah duit ka apa ka. sedekah paling senang "Senyum" kann. tak susah. bila kau lalu berdepan dengan orang dan orang tu tengok kau. tak salah kan bagi senyuman. senyum kan sedekah :)

dan aku dah buat research kebaikan sedekah di dunia dan akhirat. 

#KEBAIKAN SEDEKAH DI DUNIA
- membersihkan harta
- menyucikan diri kita dosa dosa kecil.
- mengelakkan diri daripada bala dan penyakit
- mendatangkan kegembiraan kepada fakir miskin dan mengikis perasaan cemburu mereka kepada orang kaya
- allah akan memberkati harta kita dan menambahkan rezeki kita tanpa di sangka sangka.

#KEBAIKAN SEDEKAH DI AKHIRAT
- Sedekah akan jadi payung atau pelindung kepada tuannya di akhrat (padang masyar)
- sedekah akan meringankan kiraan hisab.
- sedekah akan menambah berat timbangan (Mizan) kebaikan kita nanti.
- sedekah boleh mengangkat darjat tuannya di syurga nanti.
- memudahkan kita menyeberang titian sirot.

sudah baca ? banyak kan kebaikannya . tak rugi pun kalau kita mengamalkan amalan sedekah nie. apa itu mizan ? mizan tu maksud nya timbangan. he he he. dengan itu, tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima. jadi, amalkan lah amalan sedekah. In Sha Allah, kita akan dapat kebaikannya. Janji kita ikhlas :)



ASSALAMUALAIKUM & HAVE A NICE DAY 

No comments:

Post a Comment